onsdag 25 november 2009

Julklappspåse Large - specialare

Jag har precis som förra året anmält mig till Julklappsbytet som En bok om dagen anordnar. Det ska bli jätteroligt att klura på ett paket till min bokvän och som hjälp till den som ska skicka till mig svarar jag här nedan på två frågeformulär.

* Vad gör du helst på fritiden? På fritiden är jag helst hemma och umgås med familjen. Jag läser gärna, lagar mat eller tittar på nån bra tv-serie.
* Samlar du på något? Nej, det gör jag inte.
* Favoritfärg? Jag gillar lila och mild grön.
* Teve-serier som du uppskattar? Älskar Vänner, det funkar alltid. En nyare favorit är How I met your mother. Sen följer jag också Grey's Anatomy, One tree hill och Gossip girl.
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? Jag tittar sällan på film men om jag gör det så ser jag gärna någon romantisk komedi, Love Actually är en favorit. Sen gillar jag också lite smådumma komedier (inte för dumma bara) typ Night at the Roxbury, Blades of Glory, Wedding Crashers och liknande.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Jag älskar orientaliskt te eller te med mintsmak. Är inte jätteförtjust i fruktsmakande te. Gillar kaffe också.
* Vilket slags godis tycker du bäst om? Jag tycker om choklad och saltlaktrits (dock inte tillsammans). Gillar det mesta men inte alltför surt godis.
* Stjärntecken? Vågen
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Nja, det finns inget jag kan komma på nu i alla fall.
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Ja, en riktigt bra bok som är vald med omsorg. :)
* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Jag är vegetarian.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Jag läser gärna ungdomsböcker (delvis för jobbets skull)och varvar det med vuxenromaner i olika genrer.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Jag tycker mycket om Per Nilsson och Katarina VonBredows ungdomsböcker. Johan Theorin är en annan favorit. Har läst de flesta av Nilsson och VonBredows böcker och alla Theorins.
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Jag läser gärna på engelska.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Nej, det brukar jag inte göra. Har lite svårt för det långsamma tempot.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nej, inte direkt.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nej, tyvärr inte.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Det är verkligen olika men oftast är jag ute efter ren underhållning och då läser jag gärna romantiska böcker eller spännande böcker.
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Jag är inget stort fan av chick-lit och läser sällan fantasy.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? Jag tycker egentligen om att läsa deckare men gör det sällan för jag tycker det är svårt att hitta guldkornen. Är lite nyfiken på författare som Harlan Coben och Jo Nesbo.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? Nja, inget speciellt som jag letar efter. Blir nog glad för det mesta =)

Om nåt är oklart eller om du vill veta något mer som jag inte fått med är så är det bara att fråga på sa ska jag försöka svara :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Din hemliga kompis har kikat in!
Frågor kommer kanske så småningom...