tisdag 17 november 2009

Vaccin

Nu har de äntligen släppt influensavaccinet till både små barn och personer upp till 40 år i vår kommun. Lilleman hinner förhoppningsvis få sin spruta idag innan vaccinet tar slut, annars får han vänta till nästa vecka. Jag själv ska försöka få sprutan under senare delen av veckan men eftersom vaccinet tar slut stup i kvarten kanske jag inte hinner få den.

Vi har i alla fall bestämt att hela familjen ska vaccineras även om vi tvekat lite. Vi jobbar båda i utsatta mijöer och lillkillen går på dagis så vi lär väl inte kunna slippa undan om smittspridningen tar fart på allvar. Jag brukar inte noja alltför mycket kring allt som står i tidningen (och influensaskräck lär sälja lösnummer) men när det är så mycket prat och oro överallt kan man ju inte undgå det. Rent statistiskt borde det vara farligare att sätta sig i bilen och åka till jobbet än att bli sjuk i influensa och lite orolig är jag över att vaccinet skulle vara farligt på nåt sätt. Men å andra sidan stoppar vi i oss allt möjligt ohälsosamt varje dag genom maten utan att bekymra oss nåt nämnvärt och vaccinet bör ju inte vara värre än alla konstgjorda ämnen, bekämpningsmedel och tillsatser vi får i oss ändå. Eftersom små barn och unga vuxna lär vara de som drabbas hårdast av denna influensa känns det ändå rätt vettigt att ta sprutan, precis som äldre rekommenderas att ta den vid säsongsinfluensan.

Sluttjatat om influensa! Nu ska jag se till att fixa nåt att äta :)

Inga kommentarer: