torsdag 1 mars 2012

Ibland undrar jag...

Ibland funderar jag en del över mitt yrkesval. Särskilt mycket har jag funderat under den här föräldraledigheten när jag fått lite distans till yrket och en hel del nya livserfarenheter. Jag funderar över om jag valt rätt. Om det är värt det. Om jag orkar fortsätta vända ut och in på mig själv med minimala resurser.

När jag läser om mitt yrke i media så skrivs det, för att vara väldigt tydlig, bara skit! Man känner sig så jäkla ouppskattad som lärare och får ständigt nya arbetsuppgifter att lägga till de man redan har. Behöver jag ens säga att lönen man får för mödan är ett skämt?!

Egentligen är det så tråkigt att känna så här för egentligen älskar jag mitt yrke. Jag älskar att jobba med ungdomar! Jag älskar att undervisa! Jag älskar att se elever göra framsteg! Att se en elev åstadkomma något denne inte trodde var möjligt är helt fantastiskt. Samtidigt undrar jag hur länge vi lärare egentligen ska ställa upp på att bli trampade på av politiker, media och andra förstå-sig-påare. Hur länge ska vi ställa upp på att jobba för en lön som inte ens är i närheten av att spegla vilket viktigt och svårt uppdrag vi har? Jag vet helt enkelt inte om jag är beredd att ställa upp längre.

Inga kommentarer: