måndag 28 september 2009

Hinner inte/orkar inte...

...blogga så mycket just nu. När jag kommer hem på eftermiddagarna möts jag av en sprudlande glad liten P som vill busa och mysa hela kvällen. Sötnosen! När han har lagt sig så kollapsar jag oftast i soffan och orkar inte alls tänka på bloggen. Men idag har jag i alla fall ett boktips att komma med :)

Hungerspelen av Suzanne Collins är första delen i en trilogi som utspelar sig i landet Panem någon gång i framtiden (kommer inte ihåg årtal). Det är f.d. Nordamerika som rest sig efter diverse naturkatastrofer och svält. Landet består av 12 distrikt som efter ett uppror styrs med järnhand av en regim om finns i Huvudstaden. Som ett vapen mot folket i distrikten anordnas varje år de så kallade Hungerspelen i Huvudstaden. 24 deltagare lottas, 2 från varje distrikt, att delta i spelen. Bara en överlever och utropas till vinnare. Huvudpersonen Katniss, som är 16 år, blir uttagen till spelen som direktsänds i tv som underhållning.

Det är riktigt spännande, grymt, upprörande, tankeväckande och emellanåt ganska magstarkt. Och så bra!! Storyn funkar verkligen och de våldsamma inslag som finns i boken känns därför motiverade. Jag läste färdigt boken i morse och så fort jag kom till jobbet idag gick jag in till bibliotekarien och beställde del 2 i trilogin, Fatta eld, som släpptes i dagarna. Grymt bra bok som jag verkligen rekommenderar. Den får en solklar femma i betyg. Läs, läs, läs!!

Förlaget har förresten utlyst en skrivtävling som mina åttor deltar i. Jag läste ett kapitel ur boken och dagen efter kom eleverna till lektionen med en hel massa frågor och funderingar kring handlingen. Det tog minst 30 minuter att besvara alla frågor vilket är jättekul. Boken väcker verkligen tankar hos eleverna och skrivuppgiften verkade verkligen gå hem.

Inga kommentarer: