tisdag 8 december 2009

Jag börjar synas igen...

...under den där gigantiska rättningshögen som nu krympt en del i alla fall. Nu har jag hyfsad koll på niornas hög (som varit absolut värst) och kan nu ge mig på åttornas vilket bör bli bra mycket lindrigare eftersom jag bara har en åtta, inte fyra. Sen har jag några grammatikprov från sjuorna att rätta också men de får vänta tills betygen är satta.

Just nu räknar jag dagarna tills det är jullov och jag får vila upp mig lite, det behövs verkligen nu. Har varit sååå trött de senaste veckorna att jag slocknat på soffan i stort sett varje kväll. Igår blev det redan vid 19-tiden(!). Det är tur att det är lov snart...

Vad det blir till våren vet jag inte än men det är klart att jag inte blir kvar på samma skola där jag jobbar nu eftersom skolans ekonomiska läge gör det omöjligt att förlänga min tjänst. Mest sannolikt är att jag går tillbaka till skolbänken och kompletterar min utbildning med den sista kursen i svenska så att jag kan jobba även på gymnasiet. Det som möjligtvis kan vara alternativet är om jag skulle få ett fast jobb till våren men med tanke på hur många tjänster som varit utannonserade är de möjligheterna i stort sett lika med noll. Ett vikariat under vårterminen blir inte heller aktuellt eftersom jag bedömer att det är mer långsiktigt att plugga till gymnasiebehörighet då det är på gymnasiet jobben finns just nu.

Om man bortser från att det är rätt tråkigt att gå tillbaka till en låg månadsinkomst igen så ser jag verkligen fram emot att plugga. Det kommer kännas som rena semestern i jämförelse med det arbete jag gör just nu. Sen kommer jag såklart sakna att undervisa och ha elever och kollegor runt mig hela dagarna men jag tror ändå att det kommer vara en fördel att ha en termin till att reflektera innan man ger sig in i lärarjobbet igen. Det finns liksom inte så mycket tid över för det när man är mitt uppe i karusellen :)

1 kommentar:

Anso sa...

Du är verkligen värd ett jullov!

Det låter ju som en bra plan att plugga. Blir det i jkpg isåfall? Då kommer du ju till stan nu och då =)

Lycka till med resten av rättningen!
KRAM