söndag 21 juni 2009

"Som jag vill vara" och "Människohamn"

Denna vecka har varit en väldigt bra läsvecka. Två böcker har hunnits med och dessutom var det två mycket bra böcker.

Den första var Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Den handlar om Anders som återvänder till ön Domarö några år efter att hans dotter Maja försvunnit spårlöst under en skidutflykt. Ganska snart märks att det pågår en hel del mystiska saker på ön och det finns gamla hemligheter som ingen pratar högt om. Anders känner av Majas närvaro och börjar leta efter henne då hon fortfarande finns någonstans där han inte kan nå henne.

Människohamn är inte i närheten av att vara lika obehaglig och magstark som Ajvide Lindqvists andra böcker. Den här är mer centrerad kring människoöden och mystik än skräck även om den såklart är väldigt spännande och ganska otäck emellanåt. Den påminner mycket om Johan Theorins Skumtimmen vilket inte är någon nackdel då Theorin är en av mina favoritförfattare. Jag tyckte mycket bra om denna bok och den får betyget 4,5 av 5. Det halva poängavdraget får boken pga slutet som inte var riktigt så bra som jag hoppats. Tyckte att det lämnade en del obesvarade frågor.

Bok nummer 2 var Katarina von Bredows Som jag vill vara. Jag har verkligen snöat in på henne ungdomsböcker. Vissa är bättre än andra men de är definitivt läsvärda då de alltid behandlar viktiga ämnen som sällan diskuteras. Som jag vill vara är absolut inget undantag.

Boken handlar om Jessica som är 15 år. På en fest blir hon onykter och hamnar i säng med Arvid som hon är kär i. De två blir ett par och allt är jättebra ända tills Jessica upptäcker att hon blivit gravid. Alla i hennes omgivning ser det som självklart att hon ska göra en abort men Jessica själv förstår inte varför ingen frågar vad hon egentligen vill.

Som jag vill vara tar upp många viktiga frågor om hur hela livet kan förändras genom ett ogenomtänkt beslut. Den tar upp rädslan över att ha blivit gravid väldigt ung, känslor kring att göra en abort, funderingar kring vad andra ska tycka men också glädjen och föväntningarna över det väntade barnet. Boken är en riktig sidvändare, som alla von Bredows böcker, och har som sagt ett väldigt viktigt innehåll. Jag vill ge boken 5 av 5 i betyg. Läs den!

Inga kommentarer: