tisdag 21 juli 2009

Höstfunderingar

Det snurrar mycket jobbtankar i mitt huvud just nu. Det är bara tre veckor kvar tills jag börjar jobba. Det är ju ingenting! Får lite fladder i magen när jag tänker på det men det är väl så det ska vara antar jag.

Idag har jag handlat lite smått inför hösten, en lärarkalender, en stor mapp med flera fack och en ny rejäl väska som ska rymma alla grejer. Sen har jag plockat fram alla mina gamla böcker, papper och tidningar som jag sparat från utbildningen. Ska försöka titta igenom hela högen innan sommaren är slut. Vill dessutom försöka organisera mig lite redan innan terminen börjar för jag tror att mitt huvud bara kommer snurra av alla nya intryck sen och eftersom ordning och reda inte är min starka sida tror jag det är bäst att göra sånt i förväg medan tankarna fortfarande är hyfsat i ordning.

Det jag funderar mest på är hur jag ska organisera betygs- och bedömningsunderlag. Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av betygssättning vill jag försöka skapa något slags system för mig själv för att göra bedömningen så enkel som möjligt. Jag vill att elevernas arbete under terminen ska kunna checkas av mot målen på ett praktiskt sätt. Jag har vissa tankar kring hur jag ska göra och är lite inne på att ha en pärm med ett papper för varje elev där man kan kommentera kort kring målen och kriterierna och kanske bocka av de kriterier som är uppnådda. Men det kanske är överambitiöst och svårt att genomföra när man har ca 100 elever att hålla ordning på. Eller så är det nödvändigt just för att hålla ordning på allihop.

Som sagt, mycket tankar just nu. Och kanske behöver jag fundera några vändor till innan jag får ordning på saker och ting. Ni som är lärare, har ni några tips?

Inga kommentarer: