onsdag 18 mars 2009

Twilight - the movie!

Trots mina tveksamheter blev det Twilight på film idag. Tyvärr tyckte jag inte att den var så värst bra. Jag tyckte att en del väsentliga saker gick förlorade i filmen, till exempel fanns det inte nån riktig logik i att Bella blir förtjust i Edward från första början. Edward framstår bara som riktigt otrevlig och dryg och ändå gillar Bella honom utan att man förstår varför. Sen känns den första delen av filmen, innan Bella förstår att Edward är vampyr, ganska töntig. Andra halvan är bättre...

Många av karaktärerna känns också helt fel mot hur jag föreställt dem i mitt huvud. Ingen av vampyrerna liknade den bild jag hade. Laurent, till exempel, hade blivit en mörkhyad man med dreadlocks och Jamaica-accent. Och vad är förresten grejen med Edwards frisyr?

Antar att det är sant som det sägs, filmen är alltid sämre än boken. Har än inte stött på något fall där motsatsen varit sant. Men kom gärna med nåt sånt exempel om ni har något.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig filmen är oftst dåligare än boken. Hoppas att det inte är så med "Män som hatar kvinnor". Jag vill att den ska vara bra, boken är ju jättebra (tycker jag iaf)

Me sa...

Gillar också "Män som hatar kvinnor". Blir nog att se den när den kommer på dvd, vem hinner gå på bio ;) Tror att den kan funka. Jag hade i alla fall Mikael Nyqvist i mitt huvud som Mikael Blomqvist hela tiden när jag läste. Kanske kan ha med namnet att göra :)