måndag 20 april 2009

Helgen som gått

I fredags var det dags för en första anställningsintervju för en gymnasieskola som öppnar i höst i två städer nära mig. Intervjuerna sker dock i Göteborg så det blir en bit att åka. Intervjun gick ok, antar att man alltid kommer på saker man kunde ha sagt annorlunda efteråt så det är väl samma för alla. Det var mest frågor om hur jag är som lärare, hur jag ser på ledarskap och hur jag jobbat på mina praktikplatser.

Ett minus är ju att jag bara haft en praktik på gymnasiet och det är den sämsta praktik jag gjort. Min handledare var min gamla religionslärare som inledde med att tala om han gått tillbaka och kollat vad jag haft för betyg i hans kurser på gymnasiet. Kan tillägga att religion inte direkt var mitt favoritämne på den tiden. Dessutom hade han knappt nån undervisning i mina ämnen, bara svenska några få timmar i veckan. Jag fick ta över hans planering rakt av och han gjorde väldigt klart från början att han minsann bara var handledare av rent tvång från skolans sida. Han ville inte skriva något omdöme för det hade han inte betalt för men skrev tillslut ett omdöme som bara innehöll några få ord i varje kolumn. Suck, den praktiken vill man ju inte direkt ta upp som en merit under en intervju. Hoppas att de inte efterfrågar det omdömet senare...

Jaja, nog om intervjun och hemska praktikplatser. Fredagen bjöd på helt underbart väder i Göteborg och efter intervjun åkte jag hem till en barndomsvän som bor där på lite fika. Trevligt! Ännu bättre blev det när jag kom hem och möttes av en helt nystädad lägenhet, mina pojkar hade pysslat ordentligt minsann :) Bebis blev jätteglad när jag kom hem och gosade in sig ordentligt och bara rabbade "mammamammamamma". Sötnosen!

I övrigt har helgen varit lugn. Bebis har varit lite gnälligare än vanligt, gnäller ju nästan aldrig annars, men han får vara ursäktad för en envis tand har varit på gång i över en vecka nu. Äntligen börjar den tränga fram i ena hörnet så nu kanske det blir lite lättare att vara bebis snart. Han har annars mest ägnat helgen åt att dansa. Varje gång han hör musik så ställer han sig och börjar gunga i takt, jättegulligt!

Har även hittat ytterligare två jobb att söka. Ett på högstadiet och ett på gymnasiet. Ska faktiskt vikariera på det aktuella gymnasiet om några veckor så förhoppningsvis kan det vara till min fördel i konkurrensen :) Två veckor i maj blir det, ser verkligen fram emot det. Ska bli skönt att komma ut i skolvärlden igen!

Nu: kaffe och Per Nilsson!

1 kommentar:

mrspitepalt sa...

Lycka till! Hoppas du får något jobb. Jag håller också på att söker nu, det är så jobbigt.