tisdag 14 april 2009

Hur kär får man bli?



Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow har stått oläst i min bokhylla ett bra tag nu men i helgen blev den äntligen utläst och tur var väl det för den var riktigt bra!

Bokens huvudperson Katrin ska precis börja 9:an och första skoldagen börjar Adam som ny i klassen. Katrins bästa kompis Frida blir genast förtjust i Adam och börjar jobba på att få honom att gilla henne. Problemet är bara att Katrin också gillar Adam men det kan hon inte erkänna för då skulle hon svika sin kompis som ju ändå gillade honom först.

Det här är en av de bästa ungdomsböcker jag läst. Jag var helt fast från första sidan och läste varenda liten stund jag kom åt. När jag inte kunde läsa hade jag faktiskt lätt abstinens :) Von Bredow har verkligen lyckats fånga alla tankar och känslor man hade som tonåring och det kändes som att vara tillbaka på min gamla högstadieskola när jag läste. Kände nästan det där tonårsfladdret i magen...

Gillar också att tonåringarna i boken inte är så överdrivet "erfarna", vilket ibland är fallet i ungdomsböcker. Det är ingen som knarkar, super skallen i bitar eller är sexmissbrukare vid 14 års ålder. Även om det förekommer i verkligheten är det väl ändå ingen överväldigande majoritet av 14-åringarna som knarkar. Det här känns mer realistiskt.

Blev så förtjust i den här boken att jag genast gick in på AdLibris och klickade hem några fler av hennes böcker. Dessutom råkade det slinka ner en Cecelia Ahern-bok också, vet inte hur det gick till ;)

1 kommentar:

Amy sa...

Känner igen det där, man ska klicka hem EN bok och helt plötsligt så har 3-4 st till hamnat i korgen. ;)