torsdag 21 maj 2009

Allt har en baksida (och en framsida)

Känner inte att jag ska klaga egentligen nu när bebis äntligen sover på nätterna, men måste han vakna så nedrans tidigt för det... 05.20 vareviga morgon känns lite väl tidigt för min smak. Jag menar, han kan ju åtminstone vänta tills nyhetsmorgon har börjat, eller? Fast som sagt, jag ska egentligen inte klaga alls för bebis sover faktiskt fantastiskt bra just nu. Inatt vaknade han första och enda gången vid 04.30 vilket är helt ofattbart. En klar fördel som följde av att jag slutade amma.

En annan fördel är att bebis aptit har ökat enormt. Nu sätter han i sig en hel burk mat till lunch och vill ha mer gröt efter att han ätit en full portion. Galet! Vi som knappt fått i bebis en halv burk innan. Tycker nog att han blivit lite rundare i ansiktet också även om han fortfarande har något/några kilon kvar till den vikt han ska ha enligt kurvan. Han har blivit lite rosigare om kinderna också sen han började med järntillskott så det börjar väl ordna upp sig det också.

Har funderat lite kring den där amninsgshysterin som råder överallt. För bebis kändes det som att det var rätt beslut att sluta amma nu eftersom han inte gått upp ordentligt. Men då ska man ändå känna att man borde ha ammat ett tag till eftersom rekommendationen är att amma minst till 1 års ålder. Den enda jag hört som har tagit upp sambandet mellan nattamning och dålig viktuppgång är en äldre Bvc-sköterska (inte våran) och hon blir nästan avfärdad som gammalmodig och okunnig som inte hängt med i det nya. Fast nya rön behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det gamla är helt förkastligt för det gamla byggde ju också på studier och erfarenheter. Men det känns som att amningen är så himla helig att ingen vårdpersonal vågar prata om att det kan finnas ett samband. Även bebis järnbrist är troligtvis en följd av att han ammat så mycket. Nu när vi redan tagit beslutet att sluta amma så får vi höra att det antagligen berott på amningen, men vore det inte bättre att diskutera sånt innan? Särskilt som jag frågade om just detta för flera månader sen. Men då fick jag bara höra att amningen inte alls påverkar barnets aptit och att det bara är sååå bra att fortsätta amma. Känns lite löjligt att bebis ska behöva få järnbrist, stanna i vikt och att man redan ska ha slutat amma innan nån vågar ta upp att det kan finnas vissa problem med att amma också. Även om man ställer en rak fråga.

Oj vad långt och flummigt det blev. Nu ska jag ta och släppa mina amningsfunderingar och istället kolla vem som vann American Idol igår. Svejs!

1 kommentar:

Erica sa...

Skönt att lillplutt mår bättre nu! Nu ska du se att han snart ökar rejält i vikt! :) Kram